کد خبر: ۲۳۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران درباره نرخ مصوب خدمات خشکشویی عنوان می‌گوید: ۷ قلم کالای ما (کت، شلوار، کت‌وشلوار، مانتوی ساده، بلوز معمولی، پیراهن مردانه و دامن ساده) شامل قیمت‌گذاری است که آن هم درجه‌بندی دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران با بیان اینکه نرخ خدمات خشکشویی در ماه پایانی سال تغییر نخواهد کرد، می‌گوید: ما هر سال یک بار افزایش قیمت داریم که معمولا اوایل سال است. امسال هم نرخ‌ها همان ابتدای سال حدود ۲۰ تا ۲۵ سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد و تا پایان سال همان نرخ‌ها مبنای ارائه خدمات اعضای صنف ما به مراجعه‌کنندگان است.

ابوالفضل رجب‌زاده درباره نرخ مصوب خدمات خشکشویی عنوان می‌کند: ۷ قلم کالای ما (کت، شلوار، کت‌وشلوار، مانتوی ساده، بلوز معمولی، پیراهن مردانه و دامن ساده) شامل قیمت‌گذاری است که آن هم درجه‌بندی دارد. درجه‌بندی واحدهای خشکشویی به صورت درجه ممتاز، یک، دو و سه بوده و نرخ این واحدها با هم متفاوت است. به غیر از ۷ قلم کالای گفته‌شده، نرخ شست‌وشو و اتوکشی بقیه کالاها در حضور مشتری تعیین می‌شود. برای نمونه، کت و شلوار مشکی بر اساس قیمتی که تعیین شده است، شسته می‌شود اما قیمت شست‌وشوی کت و شلوار رنگی به‌خصوص سفید متفاوت و بیشتر است چون مواد مصرفی بیشتری برای شست‌وشوی آن استفاد می‌شود. یا از آنجا که انواع مختلف پرده داریم، قیمت شست‌وشوی آن در حضور مشتری تعیین می‌شود. همچنین، قیمت خشکشویی لباس‌هایی که چرم‌دوزی و جیردوزی دارند یا چند تکه و چند رنگ هستند متفاوت است و به صورت توافق با مشتری تعیین می‌شود.

رجب‌زاده با تاکید بر اینکه اعضای اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی موظف هستند اصل نرخنامه را در دید مشتری قرار دهند، تاکید می‌کند: نرخنامه باید دارای هولوگرام باشد و مُهر برجسته اتحادیه داشته و اصل باشد. بر این اساس، کپی آن به هیچ عنوان قابل قبول نیست. همچنین، واحدها موظف هستند به مشتری قبض ارائه دهند. قبضی که مشتری دریافت می‌کند به منزله توافق او بر سر قیمت خدمات است.

خشکشویی و لباسشویی لوکس محسوب می‌شود

با وجود اینکه نرخ خدمات خشکشویی در چند ماه اخیر هیچ افزایشی نداشته، استقبال از این صنف افت کرده است. رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران می‌گوید: شغل ما شغل لوکسی محسوب می‌شود و هر سال مراجعه‌ به ما کمتر از سال قبل می‌شود. در حال حاضر با وجود اینکه نزدیک عید نوروز هستیم، حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش تقاضا داریم.

رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران با انتقاد از افزایش هزینه مواد اولیه مصرفی در این صنف می‌گوید: ما هر ماه اجناس موردنیازمان را با افزایش قیمت تهیه می‌کنیم و برخی از ارتباط این موضوع با نرخ دلار می‌گویند در حالی که ما هنوز ربطش را نفهمیده‌ایم. برای نمونه، پودر لباسشویی معمولی در مقطعی از سال در بازار پیدا نمی‌شد چون استدلال فروشندگان این بود که اگر دلار گران شود کارخانه آن را بیرون نمی‌دهد برای همین جنس را در انبارهای خود نگه داشته و توزیع نمی‌کردند. علاوه بر این، مصرف انرژی مانند آب و برق و گاز در صنف ما زیاد است و قیمت آن تصاعدی بالا می‌رود. مجموع این عوامل هم دست به دست هم داده است تا استقبال از شغل ما چه برای ورود به این شغل چه برای استفاده از خدمات این شغل پایین بیاید.

رجب‌زاده می‌افزاید: قبلا هزار و ۷۰۰ واحد خشکشویی در تهران فعال بود اما الان به رغم افزایش جمعیت، در تهران و شمیران و شهر ری مجموعا هزار و ۲۰۰ واحد داریم که نشان‌دهنده آن است که کسی از این صنف استقبال نمی‌کند. از طرف دیگر، کار ما نیروی متخصص می‌خواهد اما کسی جذب این کار نمی‌شود چون حقوق آن پایین است و افراد ترجیح می‌دهند به سراغ شغل‌های دیگر بروند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار